Kajaani-Oulujärven alue vahvistaa matkailumarkkinointiaan nostamalla esiin alueen monipuolisen kulttuuritarjonnan. Uudessa Kulttuurista uudistavaa vetovoimaa Kajaani-Oulujärven matkailuun -hankkeessa parannetaan alueen kulttuuritarjonnan näkyvyyttä, kehitetään yhteismarkkinoinnin toimintamalleja ja edistetään kulttuurikohteiden digitaalista saavutettavuutta hyödyntäen uusia työkaluja ja monikanavaista sisällöntuotantoa.
Kajaanin kaupungin ja Paltamon kunnan yhteistyössä aloittama hanke tavoittelee Kajaani-Oulujärven matkailualueen tunnettuuden lisäämistä runsaan kulttuuritarjonnan kautta. Hankkeen aikana kehitetään alueen kulttuuri- ja matkailutoimijoiden yhteismarkkinointia, mikä mahdollistaa entistä laajemman asiakaskunnan tavoittamisen. Yksi keskeinen tavoite on alueen pk-yritysten kasvun ja kilpailukyvyn parantaminen.
”Kajaanin kaupunki on viime vuosina panostanut merkittävästi kulttuuriin, esimerkiksi uuden Taidekampuksen perustamisen ja teatteritalojen peruskorjausten myötä. Meillä on kattava kulttuuritarjonta ympäri vuoden. Myös alueen kulttuuri- ja matkailutoimijat ovat tunnistaneet yhteismarkkinoinnin kehittämisen tärkeyden. Kun tuomme rohkeasti kulttuurikohteet ja -palvelut matkailumarkkinoinnin keskiöön, voimme erottua entistä paremmin matkailukohteena”, kertoo Milja Korhonen, Kajaanin kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö.
”Paltamon kunnassa on vireää kulttuuri- ja tapahtumatoimintaa ja tämän esille tuominen yhä laajemmalle yleisölle on keskeinen osa kunnan elinvoimaisuuden edistämistä sekä matkailuelinkeinojen kehittämistä. Hankkeen avulla saadaan monikanavaista näkyvyyttä alueen kulttuuri- ja matkailutoimijoiden sekä luontomatkailukohteiden tarjonnalle” toteaa Salla Korhonen, Paltamon kunnan kehitysjohtaja.
Kulttuuritarjonnan digitaalinen saavutettavuus ja asiakaskokemus keskiössä
Kulttuurista uudistavaa vetovoimaa Kajaani-Oulujärven matkailuun -hanke koostuu useista työpaketeista, joissa kehitetään kulttuurikohteiden digitaalista saavutettavuutta ja asiakaskokemusta sekä uudistetaan kotimaan ja kansainvälisen matkailumarkkinoinnin toimenpiteitä. Kansainvälistä matkailumarkkinointia tehdään Kainuun maakunnallisen matkailubrändin, Arctic Lakelandin, kanssa, mikä tukee alueen laajempaa näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla.
”Matkailun vastuullisuus on myös yksi tärkeistä teemoista. Kulttuurimatkailu ja vastuullisuus tukevat toisiaan erinomaisesti, sillä kulttuurimatkailu perustuu usein paikallisten perinteiden, taiteen ja historian kunnioittamiseen”, sanoo hankkeen projektipäällikkö Maiju Jokipolvi.
Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 250 000 euroa, ja se saa merkittävää tukea Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR). Hanke on käynnissä vuoden 2026 loppuun asti, ja sen projektipäällikkönä toimii Maiju Jokipolvi.
Lisätietoja:
Milja Korhonen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, p. 040 624 2251
Maiju Jokipolvi, projektipäällikkö, Kulttuurista uudistavaa vetovoimaa Kajaani-Oulujärven matkailuun -hanke, p. 040 640 2370